Przejdź do głównej zawartości

Dawca- Lois Lowry


Wizjonerska opowieść o świecie, w którym ludzie zapomnieli, czym są miłość, pamięć i... kolory. 





 W społeczeństwie, w którym żył dwunastoletni Jonasz, nikt nie zaznał bólu, cierpienia, samotności… Wszystko  było idealnie dopasowane. Wyznaczone rodzicielki rodziły dzieci, które trafiały do specjalnie dobranych komórek rodzinnych,  a władze wybierały dla każdego najlepszą pracę, troszczyły się dziećmi i starcami.
Jednak wszytko miało swoją cenę- w zamian za spokojne, pozbawione przykrości życie, mieszkańcy tej wspólnoty nie mieli emocji- radości, miłości, wiary, dumy, nadziei.
Jonasz nieświadomy istnienia takich odczuć, żył wyczekując ceremonii dwunastolatków, kiedy ze swoimi rówieśnikami miał być przydzielony do danej profesji. Sam nie wiedział kim chce zostać, ani jaki zawód dla niego wybrano.
W czasie uroczystości, okazało się, że wybrano go do czegoś specjalnego…
Miał zostać nowym Odbiorcą pamięci, najważniejszą osobą w społeczeństwie.  
Jego szkolenie miało być bolesne, lecz miał się on dowiedzieć czym są prawdziwe emocje, miłość i…  kolory.        
On i Dawca jako jedyni znali przeszłość świata i dzięki niej mogli spróbować naprawić tą szarą, uporządkowaną rzeczywistość. Jednak kiedy wyszło na jaw, że Jonasz jak najszybciej musi uratować osobę, którą kocha, bał się on, że nie jest gotowy pomóc swojemu społeczeństwu, jak i potrzebującemu.



Jonaszu, kiedyś ludzie mieli uczucia. Wiemy, że kiedyś ludzie czuli dumę, smutek...
Miłość - dorzucił Jonasz. - I ból.
Nie ból jest najgorszy w posiadaniu wspomnień, ale samotność

To był chyba mój jedyny przypadek, gdy obejrzałam najpierw film, a dopiero później przeczytałam książkę. Dlaczego? Przed zobaczeniem go nawet nie wiedziałam, że istnieje taka powieść. Ekranizacja wydała mi się bardzo dobra, jednak kiedy udało mi się w końcu przeczytać książkę, po prostu się nią zachwyciłam.
Dystopijny świat, osadzony w nieokreślonej przyszłości, rządzący się zasadą jedności. Nikt nie mógł się wyróżniać, jednak Jonasz zawsze podejrzewał, że widzi więcej niż inni. Przy książce pomimo jej objętości (bo nie miała nawet 300 stron) towarzyszyło mi tak wiele emocji, których nie umiałabym opisać… Wzruszająca historia z zakończeniem dającym nadzieję na lepsze jutro.
Polecam bardzo, szczególnie fanom dystopii, science fiction, ale także każdemu kto ma dosyć szarej rzeczywistości i chce wnieść trochę koloru do swego życia.

Pamiętajmy o naszej przeszłości. Nie wymazujmy jej, a czerpmy z niej mądrość, aby nie popełniać tych samych błędów co ktoś przed nami.


Moja ocena:


9/10


Troszeczeczkę mnie teraz nie będzie, bo wyjeżdżam na wakacje :P, więc życzę od razu wszystkim zaczytanych wakacji :)
Pozdrawiam!

Komentarze

  1. nie wiedziałam, że Dawca jest zekranizowany. książkę mam w planach :D zostaję na dłużej i pozdrawiam :)
    wyznaniaczytadloholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wiedziałam, że Dawca jest zekranizowany. książkę mam w planach :D zostaję na dłużej i pozdrawiam :)
    wyznaniaczytadloholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jeśli przeczytałeś post (co jest ważne przy komentowaniu, a często omijane) to pozostaw komentarz, podziel się opinią :)

Popularne posty z tego bloga

Ksiązka w której zmieniłabym fabułę. *goscinnie*

Hej!Dzisiaj wpis będzie nietypowy, ponieważ jest to zestawienie trzech tekstów od autorek różnych blogów na temat: Książka, w której zmieniłabym fabułę. Cała akcja jest zorganizowana w ramach kampanii PRZECZYTAJ & PODAJ DALEJ zorganizowanej przez Magdalenę z http://www.savethemagicmoments.pl ;) Zapraszam do czytania, a autorkom dziękuję za wzięcie udziału! 


Paulina z http://www.paulinakaleta.com


„Zanim się pojawiłeś” wzbudza ogromne kontrowersje. Książkę jedni kochają i wylewają przez nią morze łez. Drudzy, rozochoceni zachwytami tych pierwszych, niemile się rozczarowują… Niektórzy musieli przeczekać szum wokół książki, a potem i filmu, by móc po nią sięgnąć. Ale cały czas, gdzieś tam huczy o tej niezwykłej historii. Ja sama należę do grona fanów Jojo Moyes i każdą książkę wychodzącą spod jej pióra czytam z ogromnym zainteresowaniem. A „Zanim się pojawiłeś” to dla mnie taka książka, którą ma się ochotę przeczytać. Kiedy Lou traci pracę, nie wie, co zrobić ze swoim życiem. Na szczęśc…

Harry Potter i Przeklęte dziecko- J.K Rowling i John Tiffany

Na pewno nie jest to przeczytana przez Ciebie pierwsza recenzja tej książki. Musiałeś przynajmniej o niej słyszeć. O tym ile kontrowersji wzbudziła ósma część Harrego Pottera, wydana po tylu latach, można gadać godzinami. Ale czy dorównywała pozostałym powieściom o tym czarodzieju? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie w tym poście.

Dyskusja nt. ostatniej części Harrego Pottera.

Hej! Dzisiaj przychodzę do Was z czymś innym niż zwykle, a jest to dyskusja o niedawno wydanej części Poterra. Mówimy o wszystkim, więc jeśli jeszcze nie czytałeś książki, nie waż się czytać wpisu. Spojlery 😉 Osiem pytań, osiem osób, wszystko po to, aby pogadać o ósmej części słynnej serii książek. Jak inni ją postrzegają? (Jeśli jesteście ciekawi mojej opinii, zapraszam tutaj na recenzję). Jest nic nie warta, czy wręcz przeciwnie?